Bhagavadgítá IX-3 - Nejdůvěrnější poznání

06.05.2014 20:25

 

SLOKA 24

aham hi sarva-yajnanam bhokta ca prabhur eva ca
na tu mam abhijananti tattvenatas cyavanti te

aham - Ja; hi - zajiste; sarva - vsech; yajnanam - obeti; bhokta - uzivatel; ca - a; prabhuh - pan; eva - take; ca - a; na - ne; tu - ale; mam - Mou; abhijananti - znaji; tattvena - ve skutecnosti; atah - proto; cyavanti - klesnou; te - oni.

Pozitky vsech obeti patri Mne a Ja jsem jejich panem. Proto klesaji ti, kteri nepoznavaji Mou skutecnou transcendentalni povahu.

VYKLAD: Zde je jasne receno, ze vedske texty doporucuji mnoho druhu obeti, ktere jsou vsak ve skutecnosti urceny k uspokojeni Nejvyssiho Pana. Jadzna znamena Visnu. Ve treti kapitole Bhagavadgity bylo jasne vysvetleno, ze clovek by mel pracovat jen k uspokojeni Jadzni neboli Visnua. K uspokojeni Visnua je zvlaste usporadano nejdokonalejsi spolecenske zrizeni, zvane varnasrama-dharma. Proto Sri Krsna v tomto versi rika, ze pozitky ze vsech obeti patri Jemu, nebot je Nejvyssim Panem. Hloupi lide to vsak nevedi a uctivaji polobohy kvuli pomijivym ziskum. Sklouznou do hmotne existence a nedospeji k vytouzenemu zivotnimu cili. Ma-li vsak nekdo hmotna prani, je lepe pozadat o jejich splneni Nejvyssiho Pana, ackoliv to neni cista oddanost. Timto zpusobem dosahne vytouzeneho vysledku.

SLOKA 25

yanti deva-vrata devan pitrn yanti pitr-vratah
bhutani yanti bhutejya yanti mad-yajino 'pi mam

yanti - jdou; deva-vratah - uctivaci polobohu; devan - k polobohum; pitrn - k predkum; yanti - jdou; pitr-vratah - uctivaci predku; bhutani - k duchum; yanti - jdou; bhuta-ijyah - uctivaci duchu; yanti - jdou; mat - Moji; yajinah - oddani; api - ale; mam - ke Mne.

Ti, kdo uctivaji polobohy, se narodi mezi polobohy, k predkum jdou ti, kdo uctivaji predky. Ti, kdo uctivaji duchy, se narodi mezi takovymi bytostmi, a ti, kdo uctivaji Me, budou zit se Mnou.

VYKLAD: Jestlize se nekdo touzi dostat na Mesic, Slunce nebo jinou planetu, muze se tam dostat dodrzovanim zvlastnich vedskych predpisu doporucenych pro tento ucel. V casti Ved pojednavajici o plodonosnych cinnostech jsou tyto metody podrobne popsany pod odbornym nazvem darsa-paurnamasi a doporucuji uctivani polobohu sidlicich na ruznych planetach. Podobne se muzeme dostat na planetu predku vykonavanim urcite obeti. Nebo se muzeme dostat na planetu duchu a muze se z nas stat jaksa, raksa nebo pisaca. Tento druh uctivani se nazyva ,,cerne umeni`` nebo ,,cerna magie`` a mnoho lidi, kteri se tim zabyvaji, si mysli, ze to ma neco spolecneho s duchovnim zivotem. Ale ve skutecnosti jsou tyto cinnosti zcela materialisticke. Zato cisty oddany, ktery uctiva Nejvyssi Osobnost Bozstvi, dospeje nepochybne na vaikunthske planety nebo na Krsnaloku. Je velice snadne pochopit vyznam tohoto duleziteho verse. Proc by nemohli cisti oddani dospet na Krsnovy nebo Visnuovy planety, kdyz uctivanim polobohu se muze clovek dostat na nebeske planety, uctivanim predku na jejich planety a provozovanim ,,cerneho umeni`` na planety duchu? Nanestesti vetsina lidi nema poneti o vznesenych planetach, kde zije Krsna a Visnu, a nasledkem toho jsou podmineni zivotem v hmotnem svete. Dokonce i impersonaliste mohou poklesnout z brahmadzjoti. Hare Krsna hnuti rozsiruje pro uzitek cele lidske spolecnosti vznesenou informaci, ze pouhym zpivanim Hare Krsna mantry se clovek muze navratit zpatky domu, zpatky k Bohu.

SLOKA 26

patram puspam phalam toyam yo me bhaktya prayacchati
tad aham bhakty-upahrtam asnami prayatatmanah

patram - listek; puspam - kvet; phalam - ovoce; toyam - vodu; yah - kdokoliv; me - Mi; bhaktya - s oddanosti; prayacchati - obetuje; tat - to; aham - Ja; bhakti-upahrtam - obetovane s oddanosti; asnami - prijmu; prayata-atmanah - od toho s cistym vedomim.

Jestlize Mi nekdo obetuje s laskou a oddanosti listek, kvitko, ovoce nebo vodu, prijmu to.

VYKLAD: Kazdy inteligentni clovek by si mel uvedomit dulezitost uvedomovani si Krsny a transcendentalni laskyplne sluzby, aby mohl dospet do vecneho svrchovaneho sidla, plneho neustavajici radosti. Zpusob, jak se tam dostat, je velice jednoduchy a muze se o nej pokusit i ten nejchudsi clovek, ktery nema zadne kvalifikace. Jedine, co se v teto souvislosti vyzaduje, je stat se cistym oddanym Pana. Nezalezi na tom, kym nebo cim clovek je. Je to tak snadne, ze dokonce i pouhy listek, voda nebo ovoce mohou byt obetovany Nejvyssimu Panu s ryzi laskou a Jeho to potesi a prijme to. Uvedomovani si Krsny je tedy tak snadne a univerzalni, ze nikomu nemuze byt odepreno. Kdo by byl tak posetily a odmitl tuto jednoduchou metodu k dosazeni nejvyssi zivotni dokonalosti? Sri Krsna chce pouze laskyplnou sluzbu, a nic jineho. Krsna prijima i maly kvet od sveho cisteho oddaneho. Nechce zadnou obetinu od neoddaneho. Ve skutecnosti nic nepotrebuje, protoze je sobestacny, ale presto prijme dar sveho oddaneho jako dukaz jeho lasky a oddanosti. Vyvinout lasku ke Krsnovi je nejvyssi zivotni dokonalost. V tomto versi pouziva Krsna slova bhakti dvakrat, aby zduraznil, ze bhakti neboli oddana sluzba je jediny zpusob, jak se k Nemu priblizit. Nic jineho, jako napriklad to, ze se clovek stane brahmanem, ucenym vedcem, bohatym clovekem nebo velkym filozofem, nemuze primet Krsnu k tomu, aby prijal nase obetovani. Je to pouze bhakti, ktera zpusobuje, ze Krsna projevi zajem a prijme cokoliv od kohokoliv. Bhakti nema pricinu. Je to vecny proces a prima cinnost ve sluzbe absolutnimu celku.

Sri Krsna jiz vysvetlil, ze je jedinym pozivatelem, prvotnim Bohem a skutecnym prijemcem obeti, a v tomto versi objasnuje, jakemu druhu obetin dava prednost. Jestlize si prejeme oddane slouzit Nejvyssimu Panu, abychom se ocistili a dosahli nejvyssiho cile - transcendentalni laskyplne sluzby Bohu - pak musime zjistit, co po nas vyzaduje. Ten, kdo Krsnu miluje, Mu da cokoliv, oc si pozada, a nenabidne Mu nic nechteneho nebo nezadaneho. Proto nemuzeme obetovat Krsnovi maso, ryby nebo vejce. Kdyby po techto vecech touzil, urcite by o ne pozadal. Misto toho vsak jasne zada, abychom Mu nabizeli listek, kvet, ovoce a vodu - a takovou obet ze prijme. Z toho muzeme usoudit, ze neprijme maso, ryby nebo vejce. Zelenina, obiloviny, ovoce, mleko a voda predstavuji vhodnou lidskou stravu, predepsanou samotnym Krsnou. Jime-li neco jineho, nemuzeme Mu to obetovat, protoze to neprijme. Obetujeme-li Krsnovi nevhodne jidlo, nemuzeme rici, ze Mu slouzime s laskou a oddanosti.

Sri Krsna vysvetluje ve treti kapitole, trinactem versi, ze pouze zbytky po obeti jsou ocisteny a vhodne k pozivani lidmi, kteri touzi po duchovnim zivote a vyprosteni se z hmotneho zapleteni. Ve stejnem versi rika, ze ti, kteri neobetuji sve jidlo, jedi pouze hrich. Jinymi slovy, kazdym soustem se jeste vice zapletaji do slozitosti hmotne prirody. Cisty oddany vsak pripravuje chutna a jednoducha vegetarianska jidla, ktera obetuje pred obrazkem nebo Bozstvem Krsny s pokornymi poklonami a modli se, aby Sri Krsna prijal tuto skromnou obetinu. Timto zpusobem dela postupny pokrok v duchovnim zivote, ocistuje sve telo a vytvari jemnejsi mozkovou tkan, coz mu pomuze jasne myslet. Nejdulezitejsi vsak je, aby obetovani provadel s laskou. Krsna nepotrebuje jidlo, nebot jiz stejne vsechno vlastni, ale prijme obetovani, jestlize Ho nekdo touzi timto zpusobem potesit. Dulezitou prisadou pri vareni, slouzeni a obetovani je laska ke Krsnovi.

Neosobni filozofove, kteri tvrdi, ze Absolutni Pravda nema smysly, nemohou pochopit tento vers Bhagavadgity. Bud to prijmou jako metaforu, nebo jako dukaz lidske povahy mluvciho Bhagavadgity, Sri Krsny. Ve skutecnosti vsak Sri Krsna, Nejvyssi Osobnost Bozstvi, nejenze smysly ma, ale Jeho smysly jsou take zamenitelne, coz znamena, ze jeden smysl muze vykonavat cinnost jineho smyslu. Toto je jedna z vlastnosti, na kterou je poukazovano, kdyz se rika, ze Krsna je absolutni. Kdyby nemel smysly, stezi bychom Ho mohli povazovat za dokonaleho. V sedme kapitole Krsna vysvetluje, ze vrhne zive bytosti do hmotne prirody pouhym pohledem. Krsnovo naslouchani laskyplnym slovum oddaneho pri obetovani jidla je zcela totozne s Jeho jedenim a ve skutecnosti to take ochutnava. Toto by melo byt zvlaste zdurazneno. Protoze Sri Krsna je absolutni, Jeho naslouchani je totozne s jedenim nebo ochutnavanim. Pouze oddany, ktery bez interpretaci prijima Sri Krsnu tak, jak se sam popisuje, muze pochopit, ze Nejvyssi Absolutni Pravda muze jist a pochutnavat si na jidle.

SLOKA 27

yat karosi yad asnasi yaj juhosi dadasi yat
yat tapasyasi kaunteya tat kurusva mad-arpanam

yat - at; karosi - delas; yat - cokoliv; asnasi - pojidas; yat - cokoliv; juhosi - obetujes; dadasi - darujes; yat - cokoliv; yat - jakekoliv; tapasyasi - provadis pokani; kaunteya - o synu Kunti; tat - to; kurusva - cin; mat - Mne; arpanam - jako obet.

At cinis cokoliv, at pojidas cokoliv, at obetujes nebo darujes cokoliv a at provadis jakakoliv pokani, o synu Kunti, vzdy to cin jako obet Mne.

VYKLAD: Povinnosti vsech je uzpusobit si zivot tak, abychom nikdy za zadnych okolnosti nezapomneli na Krsnu. Vsichni musime pracovat, abychom udrzeli dusi a telo pohromade, a zde Krsna doporucuje, abychom pracovali pro Neho. Musime jist, abychom se udrzeli pri zivote, a proto bychom meli prijimat jen zbytky jidla, ktere bylo obetovano Krsnovi. Kazdy civilizovany clovek by mel vykonavat nejake nabozenske obrady; proto Krsna rika, abychom je delali pro Neho, a to se nazyva arcana. Podobne mame sklony k dobrocinnostem; Krsna tedy rika, abychom to dali Jemu, coz znamena, ze nadbytek nashromazdenych penez bychom meli pouzit k rozsirovani Hare Krsna hnuti. V dnesni dobe maji lide zajem o meditace, ktere jsou v tomto veku neprakticke - jestlize vsak nekdo medituje o Krsnovi dvacet ctyri hodiny denne tim, ze polohlasne prednasi nebo zpiva Hare Krsna mantru, je urcite nejvetsim meditatorem a nejvetsim joginem, jak je potvrzeno v seste kapitole Bhagavadgity.

SLOKA 28

subhasubha-phalair evam moksyase karma-bandhanaih
sannyasa-yoga-yuktatma vimukto mam upaisyasi

subha - dobre; asubha - nedobre; phalaih - vysledky; evam - tak; moksyase - vysvobodis se; karma - cinu; bandhanaih - ze zajeti; sannyasa - odrikani; yoga - jogou; yukta-atma - s mysli uprenou na; vimuktah - vysvobodis se; mam - Me; upaisyasi - dosahnes.

Takto budes vysvobozen z pout cinu, at uz jsou jejich plody dobre ci zle. S touto jogou odrikani a s mysli uprenou na Mne se vysvobodis a prijdes ke Mne.

VYKLAD: Clovek, ktery jedna s mysli uprenou na Krsnu pod vedenim autority, se nazyva yukta. Odborny vyraz je yukta-vairagya. Podrobneji to vysvetluje Rupa Gosvami:

anasaktasya visayan yatharham upayunjatah
nirbandhah krsna-sambandhe yuktam vairagyam ucyate

(Bhakti-rasamrta-sindhu 2.255)

Rika, ze musime jednat tak dlouho, dokud jsme v hmotnem svete. Jestlize tedy odevzdame vysledky sve prace Krsnovi, rika se tomu yukta-vairagya. Kdyz clovek jedna timto zpusobem, ocistuje zrcadlo sve mysli a s postupnym rozvojem duchovniho vedomi se nakonec odevzda Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. Proto se na konci vysvobodi a toto vysvobozeni je take presne popsano. Nejedna se o splynuti s brahmadzjoti, nybrz o vstup na planetu Nejvyssiho Pana. Sri Krsna zde jasne rika mam upaisyasi: ,,prijdes ke Mne``, zpatky domu, zpatky k Bohu. Existuje pet druhu vysvobozeni a zde je popsan ten, kdy se oddany po opusteni tela navrati zpatky k Bohu a slouzi primo v Jeho spolecnosti, nebot za sveho zivota zil pod vedenim Nejvyssiho Pana.

Skutecny sannjasi je ten, kdo nema zadne jine zajmy nez obetovat svuj zivot sluzbe Sri Krsnovi. Takovy clovek se povazuje za vecneho sluzebnika, zavisleho na svrchovane vuli Nejvyssiho Pana, a proto dela vse pro Jeho pozitek. Cokoliv dela, dela jako sluzbu Bohu. Nejevi velky zajem o plodonosne cinnosti a predepsane povinnosti, zminene ve Vedach, ktere musi vykonavat obycejni lide. Nekdy se muze stat, ze oddany, ktery oddane slouzi Nejvyssimu Panu, jedna proti predepsanym vedskym povinnostem, avsak ve skutecnosti tomu tak neni. Vaisnavske autority proto rikaji, ze i ten nejinteligentnejsi clovek nemuze pochopit plany a cinnosti cistych oddanych (tanra vakya, kriya, mudra vijneha na bujhaya; Caitanja-caritamrta, Madhja-lila 23.39). Clovek, ktery je zapojen do oddane sluzby Panu, nebo neustale premysli a planuje, jak Mu slouzit, by mel byt povazovan za uplne vysvobozeneho jiz v pritomnosti a v budoucnosti je mu zarucen navrat domu, zpatky k Bohu. Je velice nevhodne takoveho oddaneho, stejne jako Krsnu, pomlouvat.

SLOKA 29

samo 'ham sarva-bhutesu na me dvesyo 'sti na priyah
ye bhajanti tu mam bhaktya mayi te tesu capy aham

samah - stejny; aham - Ja; sarva-bhutesu - ke vsem zivym bytostem; na - nikdo; me - Mi; dvesyah - zavistivy; asti - je; na - ne; priyah - mily; ye - ti, kdo; bhajanti - transcendentalne slouzi; tu - ale; mam - Mi; bhaktya - oddane; mayi - jsou ve Mne; te - oni; tesu - v nich; ca - take; api - zajiste; aham - Ja.

Nikomu nezavidim a nikomu nejsem naklonen. Jsem stejny ke vsem. Ale ten, kdo Mi slouzi s oddanosti, je pritel, je ve Mne a take Ja jsem pritelem jemu.

VYKLAD: Mohli bychom se zeptat, proc se Sri Krsna zajima predevsim o sve oddane, kteri Mu neustale transcendentalne slouzi, kdyz je stejny ke vsem a nikdo neni Jeho zvlastnim pritelem? Toto se vsak neda nazvat rozlisovani, to je prirozene. Kterykoliv clovek na tomto svete muze chtit rozdavat sve jmeni, a presto ma nejvetsi zajem o sve vlastni deti. Sri Krsna rika, ze vsechny zive bytosti jsou Jeho syny a nezalezi na tom, jake maji telo. Potom jim dodava vse, co potrebuji k zivotu. Je jako mrak, ktery rozdava dest vsude, nezavisle na tom, jestli spadne na urodnou pudu, skalu nebo do more. Ale svym oddanym venuje zvlastni pozornost. Oddani na Krsnu neustale mysli a jsou podle tohoto verse transcendentalne umisteni v Krsnovi. Uz samotny pojem ,,uvedomovani si Krsny`` naznacuje, ze lide, kteri maji toto vedomi, jsou transcendentaliste umisteni v Krsnovi. Sri Krsna zde jasne rika: mayi te. ,,Jsou ve Mne.`` Nasledkem toho je prirozene, ze Krsna je take v nich. Tento vztah je vzajemny a to je take vysvetleno slovy ye yatha mam prapadyante tams tathaiva bhajamy aham. ,,Postaram se o ne stejnou merou, jakou se Mi odevzdaji.`` (Bg.4.11) Tento transcendentalni vzajemny vztah existuje, protoze jak Krsna, tak i oddany jsou vedome bytosti. Diamant ve zlatem prstenu vypada velice pekne. Zlato je ozdobeno diamantem a take diamant je okraslen zlatem. Nejvyssi Pan a ziva bytost se neustale trpyti, a kdyz se ziva bytost zapoji do oddane sluzby Panu, vypada okamzite jako zlato. Nejvyssi Pan je prirovnavan k diamantu, takze kombinace jde velice vhodne dohromady. Zive bytosti se ve svem cistem stavu nazyvaji oddani. Nejvyssi Pan se odevzda svym oddanym. Filozofie zastavajici osobni stanovisko by neexistovala, kdyby neexistoval vzajemny vztah mezi oddanymi a Panem. Zastanci neosobni teorie tvrdi, ze tento vztah neexistuje, ale pro personalisty je skutecnosti.

Casto se uvadi priklad, ze Sri Krsna je jako strom vyplnujici vsechna prani; cokoliv od Neho zadame, milostive nam doda. Ale zde je to vysvetleno trochu podrobneji. Sri Krsna rika v tomto versi, ze je naklonen svym oddanym. To je projev Jeho zvlastni milosti k oddanym. Nesmime si vsak myslet, ze Krsnuv opetovny vztah je pod zakonem karmy. Je to transcendentalni vztah mezi Krsnou a Jeho oddanymi. Oddana sluzba Krsnovi neni cinnost patrici do hmotneho sveta - je to duchovni cinnost duchovniho sveta, kde vladne vecnost, poznani a blazenost.

SLOKA 30

api cet su-duracaro bhajate mam ananya-bhak
sadhur eva sa mantavyah samyag vyavasito hi sah

api - dokonce; cet - jestlize; su-duracarah - kdo se dopustil nejohavnejsich cinu; bhajate - oddane slouzi; mam - Mi; ananya-bhak - bez odchyleni; sadhuh - svetec; eva - zajiste; sah - on; mantavyah - ma byt povazovan; samyak - uplne; vyavasitah - je dobre umisten ve svem snazeni; hi - zajiste; sah - on.

Dokonce i clovek, ktery se dopustil nejohavnejsiho cinu, by mel byt povazovan za svateho, jestlize Mi slouzi s ryzi oddanosti, nebot je spravne umisten ve svem snazeni.

VYKLAD: Slovo su-duracarah, ktereho Krsna pouzil v tomto versi, je velice dulezite a meli bychom spravne porozumet jeho vyznamu. Ve svem podminenem stavu dela podminena bytost dva druhy cinnosti: podminene a nepodminene (prirozene). Podminene jsou takove, ktere musi vykonavat vsichni, dokonce i oddani, aby ochranili telo nebo neporusovali spolecenska ci statni ustanoveni. Krome cinnosti tohoto druhu, kterych existuje v souvislosti s podminenym zivotem zajiste mnoho, jsou zde take cinnosti transcendentalni, kterym se venuji bytosti, plne si vedome sve duchovni podstaty. Takove cinnosti se nazyvaji oddana sluzba Nejvyssimu Panu a jsou zcela prirozene. V podminenem zivote jdou oddana sluzba a podminene cinnosti, tykajici se tohoto tela, nekdy soubezne vedle sebe, jindy se naopak mohou stretavat. Oddany se velice snazi, aby neudelal neco, co by mohlo narusit celou situaci. Vi, ze dokonalost v jeho cinnostech zavisi na rozvoji jeho duchovniho vedomi. Nekdy se vsak muze stat, ze uvidime oddaneho jednat zpusobem, ktery je politicky nebo spolecensky povazovan za velice nevhodny, ale takovy poklesek ho nevylucuje z oddane sluzby. Ve Srimad Bhagavatamu se rika, ze kdyz je clovek z celeho srdce zamestnan v transcendentalni sluzbe Nejvyssimu Panu, ale vlivem okolnosti poklesne, Pan mu poklesek promine a ocisti ho zevnitr, z jeho srdce. Vliv hmotne prirody je tak silny, ze dokonce i jogin muze byt nekdy sveden, prestoze slouzi Nejvyssimu Panu. Uvedomovani si Krsny je tak mocne, ze prilezitostne prohresky jsou okamzite napraveny. Proto oddana sluzba konci vzdy uspechem. Nikdo by se nemel posmivat oddanemu kvuli nejakemu nahodnemu sklouznuti ze vznesene cesty, nebot, jak bude vysvetleno v pristim versi, takove nahodne poklesky skonci a oddany se plne pohrouzi do oddane sluzby Krsnovi. Je to jen otazka casu.

Proto clovek, ktery oddane slouzi Krsnovi s mysli na Neho uprenou, a ktery s presvedcenim zpiva Hare Krsna, Hare Krsna, Krsna Krsna, Hare Hare / Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare, je umisten transcendentalne, i kdyz nekdy nahodne poklesne. Zduraznena jsou take slova sadhur eva, ,,je svaty``, ktera varuji neoddane, aby nekritizovali oddane kvuli nejakemu poklesku. Oddany by mel byt povazovan za svateho i nadale, trebaze se dopustil nechteneho prohresku. Na slovo mantavyah se klade zvlastni duraz. Jestlize se nekdo neridi podle tohoto pravidla a zesmesnuje oddane pro jejich nahodne poklesky, dopousti se sam prohresku tim, ze nedodrzuje prikazy Nejvyssiho Pana. Jedinou vlastnosti oddaneho je to, ze se venuje vyhradne ryzi a oddane laskyplne sluzbe.

V Nrsinha Purane se uvadi:

bhagavati ca harav ananya-ceta
bhrsa-malino 'pi virajate manusyah
na hi sasa-kalusa-cchabih kadacit
timira-parabhavatam upaiti candrah

Je-li clovek zcela zamestnan v oddane sluzbe Panu a prilezitostne se stane, ze se dopusti ohavnych cinnosti, meli bychom se na tyto cinnosti divat jako na tmave skvrny na mesici. Tmave skvrny na mesici nijak neovlivnuji mesicni svetlo. Podobne nahodne prohresky neznemoznuji oddanemu postup na ceste utvarejici svaty charakter.

Na druhe strane si vsak nesmime myslet, ze oddany muze jednat jakymkoliv ohavnym zpusobem. Tento vers poukazuje pouze na nahodne prestupky vzhledem k silnemu spojeni s hmotou. Oddane slouzit znamena vyhlasit valku iluzorni energii. Pokud neni oddany natolik silny, aby s ni mohl bojovat, muze se stat, ze nekdy poklesne. Ale je-li odhodlan bojovat, nikdy jiz nepoklesne, coz bylo vysvetleno drive. Nikdo by nemel zneuzivat tohoto verse a delat jakekoliv nesmysly a myslet si, ze je i nadale oddanym. Jestlize nenapravi svuj charakter vykonavanim oddane sluzby, pak je celkem jasne, ze neni nejpokrocilejsi.

SLOKA 31

ksipram bhavati dharmatma sasvac-chantim nigacchati
kaunteya pratijanihi na me bhaktah pranasyati

ksipram - velice brzy; bhavati - se stane; dharma-atma - radny; sasvat-santim - vecneho miru; nigacchati - dosahne; kaunteya - o synu Kunti; pratijanihi - vyhlas; na - nikdy ne; me - Muj; bhaktah - oddany; pranasyati - zanikne.

Velice rychle se napravi a dosahne vecneho miru. O synu Kunti, smele vyhlas, ze Moji oddani nikdy nezaniknou.

VYKLAD: Tento vers je nutne spravne pochopit. Sri Krsna rekl v sedme kapitole, ze ten, kdo se dopousti skodlivych cinnosti, se Mu neodevzda. Ten, kdo neni oddan Nejvyssimu Panu, nema zadne dobre kvalifikace. Neverici, kteri nikdy nezacnou s oddanou sluzbou, nemaji zadne dobre vlastnosti a to je potvrzeno nejen v Bhagavadgite, ale i ve Srimad Bhagavatamu. Nekdo by se mohl zeptat, jak se muze stat cistym oddanym clovek, ktery dela ohavne ciny, bud umyslne, nebo neumyslne? Oddani obvykle laskyplne slouzi deviti ruznymi zpusoby a ocistuji tak srdce od hmotnych necistot. Vlozi Nejvyssi Osobnost Bozstvi do sveho srdce a vsechna hrisna znecisteni jsou automaticky odstranena. Neustale rozjimani o Nejvyssi Osobnosti Bozstvi ocisti jejich povahu. Vedy predepisuji urcity obrad pro ocistu tech, kteri poklesli ze sveho vzneseneho postaveni, ale oddany se nemusi podrobovat takovym ritualum, nebot jeho ocistny proces zacina jiz v jeho srdci neustalym vzpominanim na Nejvyssi Osobnost Bozstvi. Zpivani Hare Krsna, Hare Krsna, Krsna Krsna, Hare Hare / Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare by nemelo nikdy prestat. To ochrani oddaneho od nahodnych poklesku a umozni mu, aby navzdy zustaval neznecisten hmotnou spinou.

SLOKA 32

mam hi partha vyapasritya ye 'pi syuh papa-yonayah
striyo vaisyas tatha sudras te 'pi yanti param gatim

mam - ke Mne; hi - zajiste; partha - o synu Prthy; vyapasritya - uchyli se; ye - ti, kdo; api - take; syuh - jsou; papa-yonayah - nizkeho rodu; striyah - zeny; vaisyah - obchodnici; tatha - take; sudrah - delnici; te api - i oni; yanti - prijdou; param - k nejvyssimu; gatim - cili.

O synu Prthy, vsichni, kdo se ke Mne uchyli, byt i nizsiho rodu - zeny, vaisjove (obchodnici) a sudrove (delnici) - mohou dosahnout nejvyssiho cile.

VYKLAD: Sri Krsna zde jasne rika, ze v oddane sluzbe neexistuje rozdil mezi nizsimi a vyssimi spolecenskymi tridami. Toto rozdeleni existuje v hmotnem pojeti zivota, ale pro cloveka, vykonavajiciho transcendentalni oddanou sluzbu, nemaji smysl. Vsichni maji moznost dospet k nejvyssimu cili. Ve Srimad Bhagavatamu (2.4.18) je vysvetleno, ze i tzv. candalove (pojidaci psu) se mohou ocistit spolecnosti s cistym oddanym. Oddana sluzba a vedeni cisteho oddaneho jsou tak mocne, ze kazdy muze zacit slouzit Sri Krsnovi; neni zapotrebi, aby dochazelo k nejake diskriminaci mezi nizsimi nebo vyssimi tridami. I ten nejprostsi clovek se muze ocistit pod spravnym vedenim cisteho oddaneho. Lide se deli podle ruznych kvalit hmotne prirody na brahmany, kteri jsou v kvalite dobra, ksatrije, nalezici kvalite vasne, vaisje, pochazejici z vasne a nevedomosti, a sudry v kvalite nevedomosti. Jeste nize jsou candalove, kteri vzesli z hrisnych rodin. Obvykle se vyssi tridy nestykaji s lidmi narozenymi v hrisnych rodinach, ale oddana sluzba a cisty oddany Pana maji takovou ocistnou silu, ze diky jejich milosti mohou i nizsi tridy dosahnout nejvyssi zivotni dokonalosti. To je mozne jen tehdy, odevzdame-li se uplne Krsnovi, a tim se staneme duchovne vyspelejsi nez dznaniove nebo jogini, coz je v tomto versi naznaceno slovem vyapasritya.

SLOKA 33

kim punar brahmanah punya bhakta rajarsayas tatha
anityam asukham lokam imam prapya bhajasva mam

kim - tim spise; punah - opet; brahmanah - brahmani; punyah - spravedlivi; bhaktah - oddani; raja-rsayah - svati kralove; tatha - take; anityam - pomijivy; asukham - strastiplny; lokam - svet; imam - tento; prapya - dosel; bhajasva - laskyplne slouzi; mam - Mi.

Tim spise ctnostni brahmani, oddani a svati kralove. Kdyz uz jsi tedy prisel na tento nestaly, strastiplny svet, laskyplne Mi sluz.

VYKLAD: Lide se v tomto hmotnem svete deli na skupiny, ale presto tu zadna z nich neni stastna. Slova anityam asukham lokam jasne rikaji, ze tento svet je pomijivy, plny nestesti a neobyvatelny pro dzentlmeny. Nejvyssi Pan sam rika, ze tento pomijivy svet je plny utrpeni. Nekteri filozofove, zvlaste majavadsti, tvrdi, ze tento svet je neskutecny, ale z Bhagavadgity se muzeme poucit, ze tento svet neni neskutecny, nybrz ze je pomijivy. Tato dve slova se vyznamove lisi. Tento svet je pomijivy, ale existuje jiny svet, ktery je vecny a blazeny.

Sri Krsna rekl Ardzunovi, ktery se narodil v rodine svateho krale: ,,Oddane Mi sluz a rychle se vrat zpatky domu, zpatky k Bohu.`` Nikdo by nemel zustavat v tomto pomijivem svete, plnem utrpeni. Kazdy by mel hledat utociste u Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, aby byl navzdy stastny. Oddana sluzba je jediny zpusob, jak vyresit problemy vsech lidskych skupin. Vsichni lide by tedy meli oddane slouzit Sri Krsnovi a dovest sve zivoty k dokonalosti.

SLOKA 34

man-mana bhava mad-bhakto mad-yaji mam namaskuru
mam evaisyasi yuktvaivam atmanam mat-parayanah

mat-manah - vzdy na Me mysli; bhava - stan se; mat - Muj; bhaktah - oddany; mat - Mne; yaji - uctivej; mam - Mne; namaskuru - klan se; mam - Mne; eva - pouze; esyasi - dojdes; yuktva - plne pohrouzen; evam - takto; atmanam - tva duse; mat-parayanah - oddana Mne.

Vzdy na Me mysli, stan se Mym oddanym, klan se Mi a uctivej Mne. Takto plne pohrouzen ve Mne, urcite ke Mne dojdes.

VYKLAD: Tento vers jasne naznacuje, ze uvedomovani si Krsny je jediny zpusob, jak se dostat ze sparu tohoto znecisteneho hmotneho sveta. Nekteri bezohledni komentatori Bhagavadgity prevraceji vyznam tohoto verse - ze oddana sluzba by se mela vykonavat pro Krsnu, Nejvyssi Osobnost Bozstvi. Upoutaji totiz ctenarovu pozornost na neco uplne nesmyslneho. Tito vykladaci nevedi, ze mezi Krsnovou mysli a Krsnou samotnym neni zadny rozdil. Sri Krsna neni obycejna lidska bytost, On je Absolutni Pravda. Jeho telo, mysl a On samotny jsou absolutniho a stejneho charakteru. Ve svem komentari, nazvanem Anubhasja, cituje Bhaktisiddhanta Sarasvati Gosvami k versum 41 - 48, pate kapitoly, prvniho dilu Caitanja-caritamrty nasledujici vers z Kurma Purany: deha-dehi-vibhedo 'yam nesvare vidyate kvacit, coz znamena, ze mezi Krsnou samotnym a Jeho telem neni rozdil. Ale protoze tito komentatori neznaji nauku o Krsnovi, pokouseji se Krsnu schovat a oddelit Jeho osobnost od Jeho mysli a Jeho tela. Ackoliv je to naproste nepochopeni vedy o Krsnovi, nekteri lide dokazi timto zpusobem vydelavat penize.

Jiny druh lidi take mysli na Krsnu, ale se zavisti; tito lide jsou demonsti. Krsnuv stryc Kansa byl jednim z nich. Neustale myslel na Krsnu a domnival se, ze Krsna je jeho nepritel. Byl neustale pln uzkosti, kdy Krsna prijde a zabije ho. Takovy zpusob mysleni nas nezachrani. Na Krsnu bychom meli myslet s laskou a oddanosti. Tomu se rika bhakti. Poznani o Krsnovi bychom meli rozvijet postupne a vhodnym zpusobem. Znamena to, ze znalosti musime prijmout od praveho ucitele. Jiz nekolikrat jsme vysvetlili, ze Krsna je Nejvyssi Osobnost Bozstvi a ze Jeho telo neni hmotne, ale vecne, plne poznani a blazenosti. Hovorime-li o Krsnovi timto zpusobem, pomuze nam to stat se Jeho oddanymi. Snazit se pochopit Krsnu za pomoci poznani z nepravych zdroju bude bezvysledne.

Meli bychom tedy uprit mysl na vecnou a prvotni podobu Sri Krsny a uctivat Ho s hlubokym presvedcenim, ze Sri Krsna je Nejvyssi Absolutni Pravda. V Indii existuji stovky a tisice chramu a svatyn urcenych k oddane sluzbe a k uctivani Krsny. Prakticky to znamena, ze vzdame Bozstvu veskerou uctu, hluboce se Mu uklonime a odevzdame Mu vse - mysl, telo i cinnosti. To nam pomuze plne si uvedomovat Krsnu a premistit se na Krsnaloku. Nemeli bychom se nechat ovlivnit nesvedomitymi vykladaci, ale spise se deviti ruznymi zpusoby zapojit do oddane sluzby, zacinajici naslouchanim a velebenim Krsny. Cista oddana sluzba je to nejvyssi, ceho muze lidska spolecnost dosahnout.

Sedma a osma kapitola Bhagavadgity pojednavaji o ciste oddane sluzbe, ktera je prosta spekulativniho poznani, mysticke jogy a plodonosnych cinnosti. Ty, kteri nejsou uplne ocisteni, mohou pritahovat ruzne rysy Nejvyssiho Pana, jako neosobni brahmadzjoti a lokalizovana Paramatma, ale cisty oddany se zapoji do oddane sluzby.

Jedna prekrasna pisen o Krsnovi rika, ze lide, kteri uctivaji polobohy, jsou velice hloupi a nikdy nemohou obdrzet nejvetsi darek - Krsnu. Oddany se zpocatku muze dopustit prohresku, ale presto by mel byt povazovan za pokrocilejsiho nez vsichni ostatni filozofove a jogini. Ten, kdo je neustale pohrouzen v myslenkach na Krsnu, je nejdokonalejsi ze svatych lidi. Jeho nahodne ciny, nesouvisejici s oddanou sluzbou, postupne zmizi a on se brzy stane bez jakychkoliv pochybnosti dokonalym. Vzhledem k tomu, ze se Nejvyssi Pan osobne stara o sve ciste oddane, je prakticky nemozne, aby poklesli. Proto by mel kazdy rozumny clovek oddane slouzit Krsnovi s mysli na Neho uprenou, zit tak stastne v hmotnem svete a muze ziskat i nejvyssi odmenu - Krsnu.

 

Takto konci Bhaktivedantovy vyklady k devate kapitole Srimad Bhagavadgity, ktera se nazyva ,,Nejduvernejsi poznani``.